mandag den 29. maj 2017

Popup-konceptet: här för att stanna bland butikslokaler i Stockholm.



En trend som har blivit allt mer tydlig de senaste åren är konceptet med en popup-verksamhet bland landets företag. Namnet härstammar från det engelska namnet popup-store eller popup-shop, och syftar på någon form av verksamhet under en begränsad tidsperiod. Vissa hävdar att konceptet härstammar fom Los Angeles i Kalifornien, medan andra källor hävdar att konceptet härstammar ifrån de tidiga europeiska julmarknaderna som ägde rum kring 1200-talet. Oavsett var konceptet kommer ifrån, kan du läsa mer om popup-verksamheter samt butikslokaler i Stockholm på Verksamhetslokalers senaste blogginlägg, som kan läsas här

I USA har många stora väletablerade varumärken så som Gucci, Louis Vuitton, Samsung och Comme des Garçons haft lyckade popup-butiker eller popup-verksamheter de senaste åren. I Sverige har andra typer av varumärket drivit popup-verksamheter. Hösten 2016 öppnade H&M Home en popup-butik i centrala Stockholm. Huskvarna har öppnat en popup-butik i norra Stockholm med fokus på trädgrådsutrusning. Och senaste tillskottet på svenska popup-arenan är att IKEA öppnar en visningsbutik i MOOD-gallerian efter sommaren. Funderar du också på att öppna en popup-verksamhet? Hitta en ledig butikslokal i Stockholm för din nästa popup-verksamhet här

H&M Home öppnade en popup-butik på Drottninggatan i centrala Stockholm. Butikslokalen var på hela 370 kvadratmeter och fungerade som en inspirationsbutik för den inredningsintresserade, med alltifrån badrumprylar till vardsgsrumskuddar. Invigningen av popup-butiken lockade många, både pressfolk, kändare ansikten och nyfikna kunder. 

Ett annat spännande projekt är Huskvarnas insiprations-popup i Täby centrum. Butiken riktar sig till trädgårdsintresserade villaägare och erbjuder bland annat robotgräsklippare och andra batteridrivna redskap för trädgården. Huskvarnas popup öppnade i slutet av mars 2017 och kommer att hålla öppet hela säsongen, och planerar att stänga ned i september.
 
Senaste nyheten inom popup-världen är IKEAs nya satsning på en visningsbutik i MOOD-gallerian i centrala Stockholm. Butiken kommer att fungera som en visningsbutik. Man kommer att kunna beställa och betala inredning och få dem hemlevererade, dock kommer man inte kunna att gå ut med produkter från butiken. IKEAs popup kommer att öppna efter sommaren och fokusera enbart på kök. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar